# 3. Lomography? Nak kenal?




Post nie aku tules sebab ade sorang akan nie terminat dengan kemera lomo. * gudd, tambah lagi lomographer secara tak langsung * but did ya knoe bout lomography? Okay, aku nak share kt sini pasal lomography and pengalaman aku main lomography and photography  :)
 
Lomography nie berbeza sket dengan photography. Photography nie agak terpaut kepada teknik, etika dan certain procedures. Dari segi teknik, pencahayaan, angle, rules danpelbagai perlu seorang photographer tu ikut barulah gambau yang die amik nampak ciri – ciri photographer. Bukan sekadar pegang DSLR or SLR dah digelar photographer. *remind dat okay* korang tau Rule Of Third ( ROT)? Depth Of Field? Symmetry? Background? Cropping? Bokeh? Banyak lagi.... *x brape engat, hahaa* korang- korang yang orang panggil sebagai photographer disebabkan memegang DSLR pernah tak gune setiap rules – rules nie? Pernah baca and attempt dalam setiap gamba aokme blake? Then y beli DSLR? Stylish? Anak orang kaya takpe. Boleh la - beli, yang nak beli? Ada korang fikir pasal shutter count? Dust and fungus? Jaga cemera DSLR ist not easy as ABC okay? Aku dah 3 tahon main mende nie, agak saket nak memikirkan cara nak upgrade dan jage. Kadang – kadang aku rase damn jep. Aku bukan nak halang korang – korang untuk beli taw? Tapi aku nak korang fikir 2 3 kali. 

Dalam bag kemera aku agak padat, kemera sbijik, lens 3 ketul dan sebagainye. Kadang – kadang nak keluar nak g fotoshut, nak tggal skejap kt kereta kemera semata – mata nak g 7e wat aku jadi sangat risau. Sbb? Its target gedget okay? Yang perempuan dok gantung panjang – panjang kt leher DSLR tu aku rase nak sound atas muke je sbb nak menunjuk kemera diorang. Haiiittttt! Geram sehh. *hahahahaha* kakak – kakak sekelian, cube tengok cara kitorang photographer memegang/ membawa kemera macam mana? Gantung leherkahhh? Cari maoott kakak- kakak sekelian. Jangan digantung DSLR korang tu sangat sbb nak bagi tahu orang yang korang ade DSLR yek? Take care of it, sbb mende tu mahal. N orang sanggup wat ape saje sebab nak duit. Please take care of it.

Back to our topics. Lomography. 

Lomography nie bebas, tak tertakluk mana-mana rules macam photography. Kalau nak ikut lagi bagos, picture will be more exciting dan lebih GEMPAAAK! Its a indipendence art, free for all art. Lomo nie gune film, weather 135 mm film, 120mm film ( medium format ) and large format film. Haha, penah taw tak pasal jenis film nie kawan – kawan?

135 mm film
black and white ilford



Medium format film ( 120 mm )

 


Large format film

 


 kau tengok jahh! film pon nak same besar dengan kemera!



Nie contoh – contoh film yang digunakan. Dah taw? Okay. Film pulak, ade jenis – jenis die pulak. Positive dan negative film. Yang agak susah sket aku nak terang sebab aku kurang sket mengerti pasal jenis film yang nie. Puas membe aku terang, aku blurr lagi. Hahaa! *maaap maaapp!*

Dan film – film nie ade sensitivity die yang tersendiri. Sape yang guna DSLR? Angkat tangan. Korang penah jumpa button ISO? Pernah tekan? Pernah tengok perbezaan setiap gambar dengan setiap ISO? Ke pakai ISO auto je? ISO nie kalau di film adalah sensitiviti film tu terhadap cahaya. Yela, photography kan bermaksud melukis dengan cahaya. So, medium untuk melukis cahaya itu adalah FILM. Kalau di DSLR, medium die adalah sensor cemera korang. * nak taw sensor ape? * carik kat kotak kemera korang* so, ISO / ASA (amerika ) nie ade beberapa jenis. 100, 200, 400. Yang nie sangat biasa aku jumpa. Kalau nak amik gamba tengah panas, kemera lomo korang bukaan aparture besar( f 3.5 – f 5.6 ) dan shutter medium speed ( 1/100 – 1/200) so, boleh la guna film ISO 100 / 200. Dan kalau nak amik gamba petang-petang, ISO 400. Yang nie film ISO untuk kamera lomo yang fixed setting. Gambar malam? On tripod dan gune BULB mode. * nak terang sangat susah, sbb korang kene try and error *

Jenis kemera?

Banyak! Sangat banyak. Sape yang rase nak jimat, xpakai kost sangat. Boleh gune kemera lomo yang digital. Dalam rm2xx +-. Sort tu lah harge die. Kene search internet la. Hehhe!tapi effect die x cantik, grain die tidak memberangsangkan. Sebab? Bukan pakai film, its been set dekat sensor die. So, x ada originality dalam gambar tu.

contoh:

nak? boleh dapatkan kt sini :
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.232634340114798.58654.111886245522942&type=3



Lagi 1 gune film la. Banyak brand kemera lomo nie. 

LC-A 
Holga 
Lady Diana 
Lomograph
 Sproket Rocket
 Spinner


 HOLGA
 LC-A
 Instax Polaroid
 Sprocket Rocket
 Zenith ( russia )








  dan banyak lagi. bagi sesiapa yang nak rase keenakkan lomography, kne keluarkan DUIT! FULUS! MONEY!  Hahaa.. sebab? 

1.       Kene beli film
2.       Kene berulang alik pegi kedai gambar
3.       Kene banyak try and error.

First, kene beli film. Yelah, main lomo kan, bukan pakai memori card pon. Bateri pon tak guna ( analog ). So, kene beli film. Kalai pakai 135mm, ade lah 36 /24 frame gambar. Kalau pakai medium format, 12 gambar je. Large? 1 je pon. Film (kodak ) yang digunakan terpulang kepada anda – anda kekalian untuk guna film biasa ( rm12 each ) ataupon film expired ( rm 5 each ). Tapi film expired sangat susah untuk dicari. Kalau medium format plak stendet price RM 18 ( ilford film ). Large format, aku tatau. *xpernah guna*

Second, berulang alik pegi kedai gambar. Yelah, xkan nak amik gambar tapi x cuci. Hahha.sengal punya orang je bikin macam tu (macam aku, 7 roll x cuci lagi...oh duetttt) skali cuci, mesti nak scan an burn. Kalau scan saje, gambar x dapat la :) biasenye scan and burn ( dapat CD ) rm 10. Tu untuk satu roll, kalau macam aku, taktahu la. 7 roll, scan =rm 6 each. Burn 1 cd. Taktahu la brape kene. Tak reti sangat aku mengira.

Third, kene banyak try and error. Yap! Nie sangat penting. Korang amik gamba pakai film kan, so tak tahu macam mane effect, result dari gambar korang amik. So, kene banyak try and error. Aku pernah g amik gambar, guna kemera nikon f65. 2 roll aku amik gambar( 72 gambar ), and ble scan, 1 gambar je jadik. SOBS2 . tapi bukan slah aku okay! Kemera tu rosak sket. Windows sensor tidak berfungsi dengan baik. Rugi duet aku dalam rm25. Second time, aku guna kemera kawan aku. Mamiya RB67. Sumpah, yang nie terbaekk! Tapi first try aku guna, sangat menyedihkan. Sbb sangat tricky guna kemera ini. Tapi, i will buy it for me one day! Dats my wishlist!




Mamiya RB 67

 nie view dari viewfinder die ( dari atas, contoh macam gambar kat bawah nie)
rare kan? nak fokus ape semua kene tengok dari atas, tapi x semudah yang korang jagkakan! sangat tricky!



 jeles seeehh tengok brade nie pakai!




my second wishlist. Lubitel 166b (sedang menunggu membe aku offer, tapi kene bli kt Russia *demm*

So, untuk menggunakan kemera lomo, kau orang kenelah mahir mengenai :
1.       Shutter
2.       Aparture
3.       Exposure
4.       ISO / ASA film.

Yang nie sangat basic. Sebab korang kene bermain dengan cahaya dan angle. Tapi, sesiapa yang nakkan cabaran, give em try! Sebab its fun ble korang dapat gambar yang  sangat korang suka! Thanks for reading peps :)

4 comments:

Hidayu Bolia said...

huhu..ayu pakai kamera digital jep...xpndai nk pkai yg canggih manggih..:P

tukang kata said...

atleast ade guna and camera tu boleh guna ist still alright :)

Zatyy Izzaty said...

wahh...:) bnyaknye info..huhu..

tukang kata said...

just sharing info with readers :)